Pécs-baranyai látnivalók és gasztronómia – tematikus térképek készültek nem csak turistáknak

Szofi és Jani, egy örökifjú pécsi párocska kalauzolásával ismerhetjük meg Baranya és Pécs látnivalóit, valamint a térség gasztronómiai kínálatát a közelmúltban megjelent kreatív, tematikus térképeken, amelyek magyar és angol nyelven ingyenesen elérhetők a város és a vármegye számos pontján. A hiánypótló kiadványok példátlan összefogással láttak napvilágot, amelyhez elsőként csatlakozott a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara. A színes, informatív térképek a Made in Pécs szerkesztőségének gondozásában jelentek meg, a szakmai tartalmak összeállításában, valamint a finanszírozásban a kamara mellett Pécs Megyei Jogú Város, Baranya Vármegye Önkormányzata, a Baranyai Gasztronómiai Klaszter, a Janus Pannonius Múzeum, a Villány-Siklós Borút Egyesület, illetve a térképen megjelent vállalkozások is közreműködtek.

Szofi és Jani – a nevüket Pécs város ókori római elnevezése: Sopianae és Janus Pannonius pécsi püspök, humanista költő ihlette – imádják az életet, Baranyát és a hasukat is. Legendás vendégszeretetük és kíváncsiságuk kalauzolja végig az érdeklődőt mind a látnivalókat, mind pedig a vendéglőket, kávézókat, egyedi gasztrohelyeket felvonultató térképeken. Az első alkalommal 30 ezer példányban megjelent magyar és angol nyelvű kiadványok a rajtuk szereplő turisztikai és gasztrohelyszíneken érhetők el, és a tervek szerint minden évben aktualizálják, frissítik majd a tartalmukat. Mint a bemutató sajtótájékoztatón elhangzott, a kiadvány összeállításával az volt a cél, hogy a Pécsre és Baranyába érkezők – de az itt élők is – könnyen megtalálhassák, hol kaphatnak egy jó helyi ételt, mit érdemes meglátogatniuk akár a családdal együtt. A turisztikai szakemberek szerint egyre fontosabbak az informatív nyomtatott kiadványok, amelyeket mindig keresnek a turisták. A most megjelent térképek sem tekinthetők „csak” térképnek, sokkal inkább inspirációt adnak, történetet mesélnek, ami az egyes helyekre vezeti az idelátogatókat. Két célcsoportot kívánnak megszólítani velük: egyrészt a térségben élő „belső turistákat”, akik ezáltal is felfedezhetik tágabb lakókörnyezetük értékeit, másrészt pedig a külső látogatókat, akik a kiadványok alapján tervezhetik meg a Baranyában, Pécsett töltött napjaikat. A térképek külföldön is népszerűsítik majd a megye kincseit, de a Pécsre érkező külföldi egyetemi hallgatók számára is kiváló útmutatóként szolgálhatnak.

Rabb Szabolcs: A térség sikerének záloga az összefogás

A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara főtitkára, Rabb Szabolcs elsőként állt az ügy mellé.

– Kiváló ötletnek tartottam a térképek elkészítését, és a magam eszközeivel igyekeztem mozgósítani a vármegyénél, a városnál, az egyetemnél a kapcsolataimat az ügy érdekében. Nagy örömömre szolgál, hogy mind Pécs alpolgármestere, Ruzsa Csaba, mind a vármegyei önkormányzat elnöke, Őri László meglátták a kiadványok által képviselt értéket és anyagi támogatást is nyújtottak az elkészítésükhöz. Pécs sikerének záloga az összefogás, pártpolitikától függetlenül, ezért is üdvözlendő az a fajta együttműködés, ami a megye, a város, a kamara, a szakmai szervezetek által most megvalósult. Véleményem szerint kiválóan időzítették a térképek megjelenését is. Látható, hogy a jövőben a nyári kánikulában egyre kevesebb lesz a turista, nem csak Pécsett, hiszen az őrült melegben mindenki a tengerpartra vagy a tavak, folyók mellé, esetleg a hűvös hegyekbe vágyik, nem a város kövei által gerjesztett forróságba. Mint ahogy Madrid vagy Róma kiürül, úgy Pécs is ki fog ürülni, így előbb-utóbb Pécsnek le kell mondania arról, hogy nyáron megtölti a várost. Sokkal inkább az őszre, a tavaszra kell majd koncentrálni, amikor az emberek szívesen felkeresnek egy települést azért, hogy ott sétálgassanak, múzeumba menjenek, majd egyenek egy jót.

– A gasztronómiai térképen megjelennek a Baranyai Gasztronómiai Klaszter tagjai is. Mi volt a szakmai szerepük a kiadvány megjelenésében?

– Úgy vélem, a klaszter az együttműködés csúcsa, a siker záloga pedig az együttműködés. A térképek elkészültéhez a benne szereplő vendéglátóhelyek is hozzájárultak, és mint ahogy a sajtótájékoztatón elhangzott, a szócikkek nem üzleti, hanem szakmai döntés alapján születtek meg. A Baranyai Gasztronómiai Klaszter 2021 januárjában alakult, jelenleg 19 tagot számlál. Azzal a céllal jött létre, hogy a piaci együttműködés stratégiai és operatív célok mentén valósuljon meg, emellett megtörténjen a gasztronómia és a vendéglátás minőségi fejlesztése, mely egyben turizmusfejlesztési célokat is szolgál. Egy fecske is csinál nyarat, két fecske pedig két nyarat csinál – erre jó példa a klaszter. Amikor az elnökség öt évvel ezelőtt fölkeresett bennünket, hogy hozzuk létre a Baranyai Gasztronómiai Klasztert, mert látják, hogy vannak jól működő klasztereink, akkor biztos voltam benne, hogy nem a mennyiség, hanem a minőség fogja meghatározni az együttműködést. Ez egy példaértékű összefogás, ami megvalósult. A most megjelent kiadvány arra is jó, hogy megmutassa a külvilág számára, milyen munka zajlik a klaszteren belül. A következő nagy feladat pedig a szakképzés újraszervezése lesz, részben a szakképzési intézményekkel, a helyi iskolákkal. Ennek keretében a klaszter-tagvállalatok, ahol most is a gyakorlati duális képzés zajlik, a jelenleginél magasabb minőségű képzést kívánnak nyújtani a fiatalok számára azonnali álláslehetőséggel, jobb ösztöndíjjal.

Gellai Gergő: Releváns, konkrét, de játékos és olvasmányos is

A gasztronómiai térkép 25 baranyai és 32 pécsi vendéglátóhelyet mutat be, a látnivalókat tartalmazó térkép pedig mintegy 25 baranyai és 26 pécsi célpontot ismertet extra tartalmakkal, olvasmányos ajánlókkal és játékos illusztrációkkal. A kiadványok több mint kétéves csapatmunka eredményeként jelenhettek meg – mondja Gellai Gergő, a Made in Pécs magazin felelős-, egyben a térképek kiadója.

– A listát, hogy mely turisztikai vagy gasztronómiai szolgáltatók legyenek megtalálhatók a térképeken, szakmai alapon döntötte el részben Pécs Megyei Jogú Város Turisztikai Hivatala, részben pedig a Baranyai Gasztronómiai Klaszter. Arra törekedtünk, hogy olvasmányos módon mutassuk be a helyeket, ehhez találtuk ki a két képzeletbeli idegenvezetőt, Szofit és Janit. Általuk különböző szituációs élmények alapján voltaképpen szubjektív szemszögből ismerhetik meg a szócikkek, valamint az egyedi illusztrációk alapján az egyes helyeket az olvasók. A turisztikai térképhez kézzel rajzoltuk meg az épületeket, a gasztronómiaihoz pedig sok kis izgalmas játékot foglaltunk össze. Ezáltal egyrészt releváns, konkrét szeretett volna lenni a kiadvány, másrészt viszont játékos és olvasmányos. Ezért is vállaltuk magunkra, hogy mi írjuk meg az egyes helyek bemutatkozó szövegét, így mindegyik figyelemfelhívó és egyedi lett. Olyan kérdésekre is választ kaphat a turista, hogy esőben vagy kutyával hova érdemes elmenni a térségben, több elképzelt szituációra is adunk megoldást, ami jellemzően előállhat egy turista itt tartózkodása alatt. Az is fontos volt számunkra, hogy különböző korcsoportokhoz, különböző érdeklődési körű emberekhez szóljunk.

– Milyen fajta szakmai segítséget kaptak a tartalom létrehozásához?

– Mi egyszerűen csak közösségre nyitott és tenni akarással is fölvértezett városlakók vagyunk, a Made in Pécs magazin is arról szól, hogy megmutassuk részben a helyieknek, részben a nem helyieknek, hogy mitől jó ez a város. A most megjelent kiadványok is ezt tükrözik. Ezzel foglalkozunk húsz éve, a legjobb tudásunk szerint szeretnénk azokat a belső infókat átadni azoknak is, akiknek nem volt lehetőségük napi szinten foglalkozni az éttermekkel, a turisztikai látnivalókkal.

– A kiadványok két éve készülnek, látható, hogy nagyon aprólékos munkát igényeltek.

– Több mint száz kézzel rajzolt illusztráció született, a tördelés, a szövegírás, az angol nyelvre való fordítás mind a Made in Pécses csapat munkája. Fontos volt számunkra a feldolgozás igényessége, az egyes helyszínek hozzájárulása – és itt nem csak az anyagi hozzájárulást értem –, hogy valamilyen módon mindenki érezze a magáénak a térképeket. Amiket egyfajta „nulladik” kiadványnak tekintünk, és majd minden évben frissítünk, reméljük, hogy évről évre egy mind jobb, relevánsabb, hasznosabb, olvasmányosabb információgyűjteményt tudunk az olvasók kezébe adni. Ahogy a város gasztronómiai élete is organikusan változik, folyamatosan jönnek új és tűnnek el régi vendéglátóhelyek, ezt szeretnénk majd lekövetni. Azt gondolom, hogy így fog alakulni maga a kiadvány tartalma is.

Miszler Miklós: A vendégek az egyediséget, a jó minőséget keresik

Baranya megyében, de különösen Pécsett is igaz, hogy rendkívüli módon felhígult a vendéglátóipar, ma már nagyon sokfajta vendéglátó egység van, és ezek között érdemes kiemelni azokat, amelyek valamilyen szempontból többet nyújtanak, mint mások. Legyen az az üzletek szolgáltatása, egy termékük vagy a termékkínálatuk, a megjelenésük, vagy bármi olyan jellegű tartalmi elem, amivel többet tudnak nyújtani, mint egy átlagos vendéglátóhely – véli Miszler Miklós, a Mischler cukrászdákat és bisztrót üzemeltető MM-CATERING Vendéglátóipari Kft. tulajdonos-ügyvezetője.

– Vállalkozásunk számára azért volt fontos, hogy fel tudtunk kerülni a pécsi „gasztrotérképre” – és nagyon örülök ennek –, mert ebben a körben, ezen a térképen olyan vendéglátóhelyeket találhatunk, amelyek valamilyen szempontból kiemelkednek a többiek közül. És azért valljuk be őszintén, hogy én pécsiként is sokszor vagyok tanácstalan, hogy ha el akarunk menni valahol itt a környékünkön ebédelni vagy vacsorázni, akár a családdal, hogy hol ehetünk egy igazán jót, mit próbáljunk ki. Ezért még a pécsi lakosok számára is roppant hasznos, hogy a térképpel kapnak egy olyan tartalmi összefoglalót, amelyből kiválaszthatják azt a vendéglátóhelyet, amelynél valószínűleg felejthetetlen élményben lesz részük. Mert egy igazán jó ételt vagy italt kapnak, jobb kiszolgálásban lesz részük, esetleg olyan egyéb plusz szolgáltatásokat tudnak igénybe venni, amiket máshol nem.

– Igazán rövid leírások szerepelnek az egyes helyekről. Mégis mire lehet felhívni a figyelmet egy ekkora felületen?

– A rövid kis leírás nem tőlünk származik, a teljes kiadványt a Made in Pécs szerkesztősége készítette. Viszont azt gondolom, a szerkesztőknek sikerült kiemelniük az adott hely jellegzetességét, hiszen minden egyes helynek van valami különlegessége, amit néhány szóban össze lehet foglalni. Ezek azok a fő üzenetek, amit a saját vásárlói, fogyasztói számára igyekszik eljuttatni. A leírásokat saját élmények inspirálták, a szerkesztők járták a vendéglátóhelyeket, és folyamatosan tesztelték az ottani szolgáltatásokat, így ezek is hozzájárultak egy-egy adott hely bemutatásához.

– Önök is monitorozzák a vendégeik visszajelzéseit, hogy hogyan találnak a Mischlerre, mik az elvárásaik? Egyáltalán miként illeszkedik az önök marketingjébe, az önökről alkotott képbe, hogy egy ilyen kiadványban szerepelnek?

– Természetesen nagyon fontos, hogy legyen visszajelzésünk a vendégektől: honnan érkeztek, mi tetszett, ízlett-e, esetleg nem ízlett-e valami. A kritikákat is megfogalmazzák, amiből építkezni tudunk. Egyébként rendkívül széles palettán mozognak a vásárlói, fogyasztói igények, időnként nagyon nehéz ezeknek megfelelni, mert teljesen nonszensz elvárások is akadnak közöttük. Nagyon sok vendéglátóhely van már Pécsett is, tehát van miből választani, és úgy látom, egyre fontosabb a vendégek számára, hogy jó minőségű szolgáltatást kapjanak. A most elkészült kiadvány nyilván elsősorban egy olyan közönségnek lesz hasznos, amely értékeli, ha egy vendéglátóhely egy kicsit progresszívebben, előremutatóbban nyúl a gasztronómiához, és igyekszik újat mutatni. De van egyfajta edukációs szerepe is, hogy utat mutasson azok számára, akik még nem biztos, hogy megismerkedtek azokkal a helyekkel vagy ízvilágokkal, esetleg alapanyagokkal, amelyek ma már egyre inkább bekerülnek a köztudatba. Tehát az egyediség vagy a jó minőség biztosítása szerintem mindenképpen kulcsfontosságú. Az is tapasztalható, hogy a fogyasztásuk során valamilyen élményre is vágynak a vendégek: legyen egy szép kis kert vagy egy különleges belsőépítészeti megjelenés, esetleg álljon rendelkezésre egy olyan felszolgáló, aki mindig úgy szól hozzájuk, ami elbűvöli őket – ezeket az egyediségeket is keresik. Az ár szintén nagyon fontos tényező a fogyasztók számára, most különösen, egy olyan helyzetben, amikor a vendéglátóhelyek nem a legjobb időszakukat élik. Az elmúlt évek gazdasági nehézségei, a rendkívül magas infláció sok vendéglátóhely életében egyben a véget is jelentette, de a továbbra is működők számára is nehézségeket okoz. Ebben a gazdasági környezetben a fogyasztóink szűkülő pénztárcája mellett is kell tudnunk olyan szolgáltatásokat nyújtani, amelyekkel be tudjuk vonzani őket. Ez lehet akár egy mérsékeltebb árfekvésű kínálat, vagy esetleg a vendégek koncentrálják a fogyasztásukat, és nem minden nap vagy hetente, hanem csak bizonyos alkalmakkor járnak vendéglátóhelyre. Szerintem ebben is segítséget tud nyújtani egy ilyen kiadvány, mert megmutatja, hogy milyen körből lehet választani.

K.T.

További hírek ebben a kategóriában

További hírek