„Az online jelenlét nem presztízskérdés”

Valószínű, hogy a vállalkozásvezetők többségétől nem azt a választ kapnánk a Mi újság? kérdésre a COVID-19 járvány kellős közepén, mint Erős Gábortól, az éppen 20 éves RG Stúdió Kft. tulajdonosától: minden rendben van. És nemcsak magával az onlinemarketing-ügynökséggel, hanem a partnereivel is, akik közül sokan erős internetes jelenlétük miatt növelni tudták bevételüket vagy át tudták helyezni bevételeiket erre a csatornára.

– A koronavírus következtében előállt helyzet megmutatta annak a munkának az eredményét, amit már több mint 10 éve hangsúlyozunk: az online kereskedelmi jelenlét nem presztízskérdés – mondja Erős Gábor. – A partnereinket ezért nem érte meglepetésként a kialakult állapot. Talán most sokan rájönnek, hogy a személyes kapcsolatokra épülő kereskedelmi struktúra egy nagyon kellemes, de sokszor irracionális állapot. Szerintem ez a helyzet olyan paradigmaváltást fog létrehozni, ami a vírushelyzet lecsitulását követően sem rendeződik teljesen vissza. – Hogyan alkalmazkodott a cég ehhez a megváltozott helyzethez?

– Jelentősen megemelkedett az érdeklődők száma, jellemzően az online kereskedéssel kapcsolatban érkeznek a kérdések, ami folyamatosan bővül a hosszú távú online stratégiák kialakítása iránt érdeklődőkkel. Ehhez az is hozzájárult, hogy amikor a kormány bejelentette a korlátozások lehetséges bevezetését, akkor azonnal közzétettem egy nyilatkozatot, ami a weboldalunkon is olvasható: támogatást ajánlunk azoknak a vállalkozásoknak, amelyek startra készen állnak az online kereskedésük beindítására, de nem tudják, hogy ezt miként tegyék meg a leghatékonyabban. Ha az onlinepiacra-lépésen múlik az életben maradásuk, akkor mi bizonyos időkeret ráfordításával akár több hónapon keresztül is, de díjmentesen mentoráljuk őket. Azt valljuk, hogy egymás vállának vetve tudjuk sikeresen átvészelni ezt a helyzetet. A válságkezelés helyett arra fókuszálunk, hogy az ügyfeleink minél erősebben tudjanak a startvonalhoz állni, amikor elindul a gazdaság vérkeringése.

– Az önök számára milyen tanulságokkal szolgált ez a helyzet?

– Magunkra nézve megerősített bennünket, hogy jó tevékenységi kört választottunk 20 éve, illetve most is látjuk, hogy beértek azon törekvéseink, hogy stabillá fejlesszük a céget. A partnereink közül csupán két cégnél tapasztaltunk radikális visszaesést, nekik felajánlottuk a további díjmentes együttműködést. Általánosságban véve viszont azt tapasztalom, hogy a vállalatok nem tanultak a 2008-as válságot követő helyzetből. A cégek 90%-ánál komoly cashflow problémák vannak, még a nagyoknál is. Sok vállalkozás pedig azért fog bedőlni, mert nem volt hajlandó meglépni egy néhány százezres beruházást, mondjuk egy webáruház létrehozását, amivel most gond nélkül lélegeztetőgépen tudná tartani a vállalkozását.

– Ilyen beruházás lehet akár egy chatbot fejlesztése is? Az RG Stúdió igen aktív ennek az eszköznek az elterjesztésében.

– A chatbot az érdeklődők, illetve az ügyfelek számára nyújt azonnali segítséget a gyakran ismétlődő kérdésekre előre megírt válaszokkal. Szerintem óriási tartalékok vannak ebben az eszközben, hiszen egyszerűsíteni lehet vele az ügyfélkiszolgálást, a tájékoztatást. Most többek között azért fog megerősödni a chatbot, mert kiszámítható, mesterséges intelligenciát lehet mögé tenni és 7/24-ben tud dolgozni. Gyakorlatilag egy komplett vásárlási folyamatot le lehet vele bonyolíttatni.

– Milyen változások jellemezték a céget a közelmúltban?

– A legnagyobb változás az volt, hogy tavaly profiltisztítást hajtottunk végre. Megvásároltam a cég másik felét az üzlettársamtól, így csak a corebusinessre koncentrálunk, ami stratégiai tanácsadás, online stratégiák kidolgozása, megvalósítása és ügyfeleink online tudásának fejlesztése. Egyelőre úgy tűnik, a döntés jó volt, mert tavaly 60%-ot nőtt ezen a területen a bevételünk. Rendkívül erősen koncentrálunk a partnereink kiszolgálására, gondozására.  Bár azt kommunikáljuk, hogy az online marketingben tudunk nekik segíteni, de azon kívül a meglévő ügyfeleinket folyamatoptimalizálását, kontrollingját, kríziskommunikációját, szervezetfejlesztését is támogatjuk. Ezért nincs fluktuáció az ügyfeleink között, inkább folyamatosan nőnek a megrendelt tanácsadói óraszámok. Ez annak is köszönhető, hogy nagyon sok energiát fektettünk a szervezetünk optimalizálásába, a kollégák fejlesztésébe, az ügyfelek és a munkatársaink közötti kommunikációba. Mára a tudatosság és a tervszerűség jellemzi a mindennapjainkat, emellett az elhivatottság és a tolerancia is komoly szerepet kapott a fejlődésünkben. Talán ennek is betudható, hogy amikor a gazdaság leállásától volt hangos a sajtó, mi arról egyeztettünk, hogy ezzel a csapattal mit fogunk csinálni 2021-ben.

Kis Tünde