Kamaránkat több vállalkozás is felkereste azzal a problémával, hogy egy nyilatkozattétel elmaradása miatt az áramszolgáltatója felbontotta vele a szerződését és új szerződést kellett kötnie. Mivel nem egyedi esetről van szó utánajártunk a helyzetnek: A 2022.08.01-től megváltozott jogszabályi feltételek alapján villamos energia szolgáltatás esetén nem lakossági ügyfélként az egyetemes szolgáltatás igénybevételére akkor jogosult az ügyfél, ha: kisfeszültségen vételez, ÉS összes felhasználási helye tekintetében együttesen 3×63 A-nál nem nagyobb csatlakozási teljesítménnyel rendelkezik, ÉS mikrovállalkozásnak minősül a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény alapján, ÉS 2022. június 18-án részben vagy egészben egyetemes szolgáltatótól vásárolta a villamos energiát. A 217/2022(VI. 17.) Korm. rendelet 10/A § (3) bekezdése alapján a szolgáltató bármikor jogosult a felhasználót nyilatkozattételre felhívni az egyetemes szolgáltatásra való jogosultság fennállására vonatkozóan. Ezen nyilatkozattételre lettek felszólítva a vállalkozások, sok esetben azonban a vállalkozás nem kapta meg a szolgáltató levelét, vagy kicsúszott a nyilatkozattételi határidőből, melynek következményeként: a jogszabály alapján azon ügyfél, aki a nyilatkozattételt elmulasztja, vagy úgy nyilatkozik, hogy nem jogosult egyetemes ellátásra, azt ellátásra nem jogosultnak kell tekinteni és az egyetemes szolgáltatási szerződését meg kell szüntetni, illetve az egyetemes szolgáltatóval fennálló jogviszony ideje alatt (2022.08.01 – szerződés megszüntetésig) jogosulatlanul vételezett energiát a szolgáltató a villamos energiát az adott hónapra vonatkozó átlagos HUPX másnapi